Edit this in WPZOOM Theme Options 800-123-456
 

Suurten nettisivujen hostaaminen

Nykyään nettisivujen perustaminen on helpompaa kuin koskaan aikaisemmin ja pienen opettelun jälkeen liki jokaisen ihmisen ulottuvissa. Erilaisen aspektin kuitenkin luovat suurten nettisivujen tai peliservereiden hostaaminen, joka vaatii aivan omanlaisensa palvelimen toimivan palvelun takaamiseksi. Tässä artikkelissa tarkastelemme, minkälainen on hyvä ylläpitopalvelu suurten nettisivujen tai peliservereiden ylläpidossa.

Huomioitavia seikkoja hostingpalvelua ostaessa

Etenkin suurten nettisivujen tulee ottaa erityisesti huomioon, mitä eri seikkoja kannattaa punnita valitessaan hosting palveluntarjoajaa. Pienille sivuille tai harrastajille tämä on vähemmän tärkeää ja mainostusta vastaan nettisivuja ja serverejä voi pystyttää jopa ilmaiseksi.

Tärkeimmän kokonaisuuden hostingpalvelua valittaessa muodostuvat kolmesta aspektista; servereiden luotettavuudesta, turvallisuudesta sekä niiden käytettävyysajasta. Näitä aspekteja kannattaa vertailla eri palveluntarjoajien välillä ja muodostaa kokonaiskuva, mille tasolle kukin pääsee näiden saralla. Esimerkiksi Bluehost ylläpitopalveluntarjoaja valittiin vuoden 2018 luotettavimmaksi hostingpalveluksi. Huonosti toimivat serverit ovat ilmiselvä ongelma, joka helposti karkottaa vierailijat. Ne ovat kuitenkin huomaamattomalla tavalla sitäkin ongelmallisempia, sillä ne saattavat estää myös tulevien vierailijoiden kyky löytää sivusto, sillä suurimmat hakukoneet, Google ja Yahoo, alentavat huonosti toimivien sivujen näkyvyyttä. Käytettävyysaikaa on hankala analysoida, ja se kylmän viileästi jättää ohitse palveluntarjoajat, jotka yltävät siinä alle 99 prosenttiin. Lisäksi eri palveluntarjoajien turvallisuussertifikaatteihin kannattaa kiinnittää huomioita ja siihen, onko niitä aikaisemmin hakkeroitu tai tietomurrettu.

Lisäksi monia muitakin tärkeitä asioita kannattaa huomioida. Jokainen palveluntarjoaja, nettisivu tai serveri joutuu jossain vaiheessa ongelmatilanteen eteen ja tämän takia toimivan asiakaspalvelun olemassaolo kannattaa varmistaa. Parhaimmat palveluntarjoajat tarjoavat asiakaspalvelua 24 tuntia vuorokaudessa, vuoden jokaisena päivänä. Tästä kannattaa varmistua tarkastamalla miten sivut ilmoittavat järjestävänsä asiakaspalvelun sekä katsoa minkälaista palautetta asiakkaat ovat antaneet. Jos mahdollista, kannattaa myös selvittää onko asiakaspalvelu yrityksen sisäisesti tuotettua vai muualle ulkoistettua. Parhaimmat palveluntarjoajat pystyvät antamaan asiakaspalvelua puhelimitse, ei pelkästään somen, lomakkeiden tai sähköpostin välityksellä.

Ongelmatilanteiden edessä myös palveluntarjoajan kyky tarjota varmuuskopioita kannattaa tarkistaa. Nykyään Internetissä toimii monia hakkereita, joiden uhka korostuu entisestään, mikäli aikoo tarjota minkäänlaista kaupallista palvelua. Tässä tilanteessa kannattaa eritoten varmistua, minkälaisia varmuuskopiointitoimintoja palveluntarjoajalla on. Kannattaa lukea, luoko palvelu automaattisesti varmuuskopioita ja kuinka usein. Palvelut jotka eivät tarjoa minkäänlaista varmuuskopiointia kannattaa mitä todennäköisemmin ohittaa.

Vaikka suurille yrityksille serveri ja hosting kustannukset ovat usein pieni osa kokonaisuutta, kannattaa kuitenkin perehtyä, onko palvelussa piilotettuja kustannuksia. Monet palveluntarjoajat mainostavat uskomattoman halvalta kuulostavia paketteja, mutta pientä printtiä lukiessa yleensä selviää, että ylimääräisiä kustannuksia voi kertyä helpolla. Tällaisia ovat esimerkiksi rekisteröinti- ja asennuskustannukset ja sopimuksen uusimiseen liittyvät kustannukset. Voi olla että ensimmäinen vuosi on erittäin halpa, mutta sen jälkeen kustannukset voivat nousta rajusti seuraaville kausille. Yleissääntönä tässäkin pätee, että liian hyvältä kuulostava tarjous pitää sisällään epämiellyttäviä yllätyksiä. Ylläpitopalveluissakin laadusta joutuu maksamaan, vaikka kilpailutus kannattaa.

Myös muita pienempiä seikkoja kannattaa huomioida. Esimerkiksi yrityksille on monesti tärkeää pystyä lisäämään useita sähköpostiosoitteita ilman suurta vaivaa ja hallinnoimaan niitä. Nettikaupoilla puolestaan on aivan omat vaatimukset myös turvallisuuden suhteen. Suurin osa hostingpalveluista tarjoaa pakettiratkaisuja, joissa tulee mukana monia moduuleja joita vertailemalla löytää todennäköisesti itselleen parhaan. Tähän kannattaa käyttää aikaa ja tarvittaessa konsultoida asiantuntijoita.

Erityishuomiota

Huomioitavat seikat ovat eritoten tärkeitä, mikäli sivusto on kaupallinen.

Erityisen haastavan tilanteen edessä ovat nettikasinot, joiden tarjoama pelikokemus täytyy olla erityisen toimiva. Nettikasinot ovat usein visuaalisesti hyvin näyttäviä ja ne siirtävät samalla edestakaisin merkittävästi tietoa, eli siirrettävän datan määrä on hurja. Asiakkaita saattaa olla joka hetki tuhansittain ja mikä merkittävintä, niissä käsitellään oikeaa rahaa joka luo aivan omanlaisen haasteen myös tietoturvan suhteen.

Teknologian kehittymisestä huolimatta, suuretkaan nettisivut eivät ole välttämättä turvassa laajojen maantieteellisten poikkeusolojen edessä. Esimerkiksi poikkeuksellinen Sandy myrsky kaatoi monia merkittäviä yhdysvaltalaisia nettisivuja, kun voimakas tuuli katkoi sähköyhteyksiä palvelutarjoajalta. Monesti laajemmat palvelunkatkokset tapahtuvat vain monien poikkeuksellisten olosuhteiden vallitessa. Tilannetta vaikeutti se, että New Yorkissa oli tulvia, jotka niin ikään häiritsivät tietoliikenneyhteyksien toimivuutta.