Edit this in WPZOOM Theme Options 800-123-456
 

Verkkotunnuksen valinta

Miksi domainnimi on tärkeä?

Kaikki eivät välttämättä tule ajattelleeksi nettisivua perustaessa, kuinka tärkeää hyvän domainnimen valinta on. Helposti tulee mahdollisesti ajatelleeksi, että kunhan sivusto vain on hyvä, ei domainnimellä ole niin väliä. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkansa. Miksi domainnimi sitten on niin tärkeä?

internet browser

Domainnimi antaa kävijälle ensivaikutelman sivustostasi – onhan se ensimmäinen asia, jonka sivustolla vierailevat näkevät. Hyvä domainnimi antaa sivustosta positiivisen vaikutelman ja painuu vierailijoiden mieleen, kun taas huono nimi saattaa saada vierailijat pakenemaan. Ei pidä myöskään unohtaa, että domainnimi on osa brändiäsi. Oikea domainnimi saattaa kasvattaa brändin tunnettavuutta.

Lisäksi kannattaa pitää mielessä, että domainnimi vaikuttaa myös sivustosi hakukoneoptimointiin. Nimeen lisätyt avainsanat saattavat nostaa sivustoasi hakutuloksissa. Tässäkin on vasta muutama niistä monista syistä, jotka tekevät domainnimestä niin tärkeän.

Millainen on hyvä domainnimi?

Hyvän ja varsinkin luovan domainnimen keksiminen saattaa olla vaikeaa. Onneksi on olemassa monia vinkkejä, jotka auttavat sopivan nimen keksimisessä. Kaikki alla olevat asiat kannattaa ottaa huomioon domainnimeä keksiessä, mikäli haluat luoda mieleenpainuvan ja sivustosi tunnettuutta kehittävän domainnimen.

Helposti brändättävä

Luova ja helposti brändättävä domainnimi on aina parempi vaihtoehto kuin geneerinen nimi, joka ei jää kenenkään mieleen. Domainnimen perusteella vierailijat löytävät ja muistavat sivustosi. Se tulee näkyviin myös aina, kun sivustollasi vierailleet jakavat verkkosivustoasi tuttavilleen. Periaatteessa domainnimi on siis brändisi perusta.

Millainen sitten on helposti brändättävä domainnimi? Se on ainutlaatuinen ja erottuu kilpailijoistaan. Päästä siis luovuutesi valloilleen domainnimeä keksiessäsi. Jos olet tarpeeksi luova, voit jopa yrittää keksiä täysin uusia sanoja, joita käyttää domainnimessäsi! Niinhän myös esimerkiksi Google, yksi maailman tunnetuimmista brändeistä, teki. Älä missään nimessä valitse verkkosivustollesi myöskään geneeristä domainnimeä, joka on vain tungettu täyteen avainsanoja. Sellainen ei jää kenenkään mieleen. Pahimmassa tapauksessa sivustoasi etsivä vierailija eksyy lähes identtisen domainnimen omaavan kilpailijan sivulle.

Jos koet luovan domainnimen keksimisen vaikeaksi, selaa vaikkapa sanakirjaa. Saatat yllätykseksesi löytää brändiisi sopivia sanoja, joita et tullut ajatelleeksi. Kun olet löytänyt pari brändiisi sopivaa sanaa ja päättänyt avainsanat, voit kokeilla laittaa ne domainnimigeneraattoriin, joka luo erilaisia yhdistelmiä antamistasi sanoista. Näitä löytyy netistä runsaasti.

Lyhyt ja ytimekäs

Mitä lyhyempi domainnimesi on, sitä parempi. Tutkittaessa 100 suosituimman nettisivun listaa voidaan huomata, että kaikista suosituimpien domainnimissä on keskimäärin vain kuusi merkkiä. Pisin listalle yltänyt domainnimi on 17 merkkiä. Pyri siis mielellään keksimään ainakin alle 17 merkin nimi, mutta jos keksit vielä lyhyemmän – vielä parempi.

Helppo kirjoittaa ja lausua

Domainnimen tulisi olla helposti kirjoitettavissa. Tähän liittyy myös domainnimen lausuttavuus – nimen tulisi olla sellainen, että sen osaa kirjoittaa kuultuaan sen kerran. Jos sinun tulee selittää domainnimesi kirjoitusasu useampaan kertaan, ennen kuin kysyjä ymmärtää sen, olet valinnut huonon domainnimen.

Pahimmassa tapauksessa sivustollesi tähtäävät vierailijat kirjoittavat domainnimen väärin ja päätyvät aivan väärälle nettisivulle. Jos domainnimesi on vaikea kirjoittaa ja lausua, ei tieto verkkosivustasi myöskään leviä niin tehokkaasti puskaradion avulla.

Jos et ole varma siitä, onko harkitsemasi domainnimi tarpeeksi helposti kirjoitettava ja lausuttava, tee testejä! Pyydä vaikkapa muutamia tuttujasi lukemaan domainnimi paperilta ja lausumaan se. Toista tehtävä myös toisin päin: sano domainnimi jollekin tutullesi, ja pyydä häntä kirjoittamaan se ylös.

Ei numeroita ja välimerkkejä

Tämä liittyy osittain edelliseen kohtaan, sillä numerot ja välimerkit tekevät domainnimestä vaikeamman kirjoittaa ja lausua. Domainnimi on myös paljon ytimekkäämpi ilman ylimääräisiä numeroita ja välimerkkejä. Käytä siis pelkkiä kirjaimia.

Ei ole vielä käytössä

Ennen kuin päätät domainnimestäsi, on erittäin tärkeää tarkistaa, ettei domainnimi ole jo käytössä. Eikä nyt ole kyse vain siitä, ettei kyseinen nettiosoite olisi käytössä. Tarkista myös, ettei esimerkiksi sosiaalisesta mediasta löydy yrityksiä, jotka käyttävät samaa nimeä. Lisäksi kannattaa varmistaa, ettei kukaan ole rekisteröinyt tavaramerkkiä harkitsemallesi nimelle.

On todella tärkeää, että käytät yrityksellesi samaa nimeä niin domainissa kuin sosiaalisessa mediassakin. Tämä auttaa rakentamaan brändiä. Jos sosiaalisesta mediasta löytyy jokin sivu, joka käyttää samaa tai hyvin samankaltaista nimeä kuin domainnimesi, moni yrityksesi sosiaalisen median sivua etsivä saattaa päätyä aivan väärään paikkaan. Jo käytössä olevan tavaramerkin valinta domainnimeen taas saattaa johtaa jopa ongelmiin lain kanssa.

Pitkäikäinen

Jo domainnimeä keksiessäsi sinun tulisi miettiä sitä, aiotko jossain vaiheessa kenties laajentaa yritystoimintaasi. Jos näin on, domainnimen tulisi sopia edelleen yhteen sivustosi kanssa laajennuksen jälkeen. Domainnimen vaihtamisessa ei nimittäin ole juurikaan järkeä. Sen lisäksi, että se maksaa, saatat nimen vaihtamisen johdosta myös menettää asiakkaita. He eivät välttämättä enää löydä uudelle sivustolle ja lisäksi domainnimen vaihtaminen saattaa pudottaa sivustoasi hakutuloksissasi. Ota siis domainnimeä miettiessäsi myös pitkän tähtäimen tavoitteesi huomioon!

Sisältää avainsanan

Domainnimeen sisällytetyt avainsanat saattavat auttaa sivuston hakukoneoptimoinnissa. Tässä kohden pitää kuitenkin olla varovainen! Kuten aiemmin mainittu, domainnimestäsi tulee hyvin geneerinen, eikä se jää kenenkään mieleen, jos tunget sen täyteen avainsanoja. Jos haluat lisätä domainnimeesi avainsanan, kannattaa se laittaa heti nimen alkuun. Tällöin se auttaa kaikista parhaiten hakukoneoptimoinnissa. Jos avainsanaa ei saa laitettua domainnimeen mitenkään järkevästi ilman, että nimestä tulee liian pitkä tai geneerinen, myös avainsanojen kokonaan pois jättäminen on ihan hyvä vaihtoehto. Panosta tällöin hakukoneoptimointiin sivuston muissa osissa.

Oikean verkkotunnuksen päätteen valinta

Miten verkkotunnuksen pääte tulisi sitten valita? Tulisiko sen olla .com, .fi, .net vai kenties jotain aivan muuta?

Jos luot kansainvälistä nettisivua, .com on ehdottomasti paras valinta. Se on kiistatta suosituin kaikista päätteistä. Com-pääte kannattaa valita kansainvälistä nettisivua luodessa käyttöönsä aina, kun mahdollista.

Toki jos taas verkkosivusi on suunnattu ainoastaan suomalaisille, myös .fi voi olla hyvä valinta. Tämä ei luonnollisestikaan ole läheskään yhtä suosittu kuin .com-pääte. Suomalaisten keskuudessa pääte on kuitenkin hyvin tunnettu ja tuo tietynlaisen vaikutelman kotimaisuudesta.

Jos .com tai .fi -loppuista tunnusta ei ole saatavilla, myös .net ja .org ovat ihan hyviä vaihtoehtoja. Jos mikään neljästä edellä mainitusta tunnuksesta ei ole saatavilla, yleensä on parempi keksiä kokonaan uusi domainnimi ja toivoa, että sille olisi saatavilla jokin suosituista päätteistä. Jos haluat luoda tunnetun verkkosivuston, kannattaa ehdottomasti välttää kaikkia outoja päätteistä, esimerkiksi .pizza, .space ja vastaavat.