Yrityksen nettisivut ovat tärkein osa markkinointia. Tänä päivänä kuluttajat käyttävät nettiä tuotteiden ja palveluiden löytämiseen, joten on selvää, että yrityksellä on oltava nettisivut. Nettisivujen on oltava selkeät ja helppokäyttöiset, jotta potentiaalinen asiakas löytää helposti haluamansa. Jos nettisivuilla on keskitytty esimerkiksi hienoihin grafiikoihin, mutta sisältö on jäänyt puolitiehen, asiakas klikkaa useimmiten itsensä pois nettisivuilta hyvinkin pian.
Samalla nettisivujen tulee olla oikeanlaisten asiakasryhmien löydettävissä. Tämä onnistuu hakukonemarkkinoinnilla, jossa yrityksen nettisivujen olisi hyvä olla mahdollisimman korkealla hakutuloksissa. Hakukonemarkkinointi on osio erikseen ja monet yritykset maksavat ammattilaisille markkinoinnista.
Valitse yrityksen nettisivu oikein
Nettisivun nimeen tulee käyttää runsaasti aikaa. Yrityksen johdon ja työntekijöiden on hyvä pyöritellä useampiakin nimiehdotuksia ja vaihtoehtoja, sillä vain siten voi löytyä sopiva. Hyvä nimi on napakka ja kohtalaisen yksinkertainen. Nimi ei saa kuitenkaan hukkua massaan, vaan sen on oltava mieleenpainuva. Nimi on oltava helposti muistettavissa, ja se yhdistää välittömästi brändin tuotteeseen tai palveluun. Yleensä merkkituotteiden verkkotunnukset ovat brändin nimiä, kuten esimerkiksi louisvuitton.com. Tällaiset napakat nimet jäävät ihmisten mieleen paremmin kuin pitkät ja hankalat nettisivut.
Kun nimi on päätetty ja se on käytettävissä, on aika lähteä rakentamaan varsinaisia nettisivuja. Nettisivut voi rakentaa ammattilaisen avulla tai itsenäisesti, jos tekniikka ei ole täysin vierasta.
Nettisivujen sisältö
Nettisivuissa tärkeintä on sisältö. Vaikka värikkäät grafiikat toki näyttävät hienoilta, ne voivat pahimmillaan karkottaa asiakkaita yritykseltä. Yrityksen sivujen tulisi olla selkeät, jotta asiakkaan hakema palvelu tai tuote löytyy nopeasti. Monet menestyvät yritykset tietävät paljon asiakkaidensa ostokäyttäytymisestä. Tämä tulee ottaa huomioon nettisivuja rakennettaessa. Nettisivuilla on hyvä olla vastauksia asiakkaiden kysymyksiin, joita saattaa nousta esiin missä vaiheessa tilaamista tahansa. Vastaukset voi koota erilliseen osioon tai sitten ohjeet voi muokata ajankohtaisiksi niin, että nettisivuilla kerrotaan, mitä asiakkaan tulee tehdä seuraavassa vaiheessa.
Kun tekninen toteutus ja sivuston rakenne ovat kunnossa, voi yritys tavoitella parempaa myyntiä ja uusia asiakkaita nettisivujen kautta. Myös hakusanat ovat suuressa roolissa, jotta yrityksen nettisivut löytyvät hakukoneista. Sisältöä kannattaa päivittää säännöllisesti, jotta niin sisältö kuin hakusanat pysyvät ajankohtaisina.